Yleinen

Pilates kuntoilun muotona

 

Sekä fitnessin parissa toimiville urheilijoille että kaikentasoisille kuntoilijoille lihasten huollolla on tärkeä merkitys kunnon kehittymisessä. Eräs kehon huoltoon keskittyneistä lajeista on pilates, jonka tavoitteena on parantaa ryhtiä sekä vähentää niveliin kohdistuvaa kuormitusta. Pilateksen avulla voi vahvistaa syviä selkä- ja vatsalihaksia sekä parantaa koko kehon liikkuvuutta. Tässä artikkelissa kerromme pilateksesta kuntoilumuotona.

Pilateksen historia

Pilateksen kehitti saksalainen Joseph Pilates (1883-1967). Kyseessä on kehonhallintamenetelmä, jonka tavoitteena on rauhallisten, hengityksen tahdissa tehtävien liikkeiden avulla aktivoida keskivartalon lihaksia parantaa kehon nivelten liikkuvuutta. Hengitystekniikassa hyödynnetään palleahengitystä, ja hengityksen avulla pyritään vaikuttamaan selän asennon hallintaan.

Tavoite ja rajoitteet

Pilatesliikkeiden tavoitteena on opetella kehon oikeaoppisia liikeratoja, jotka kuormittavat kehoa ja varsinkin tuki- ja liikuntaelimistöä tasapuolisesti. Keskeisessä roolissa on vartalon syvien lihasten, kuten poikittaisen vatsalihaksen, aktivointi ja yliaktiivisten, pinnallisten lihasten rentouttaminen.

Pilatesharjoittelu kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, ja kehonhallintaa. Lisäksi se lisää tietoisuutta omasta kehosta. Tutkimusten mukaan pilatesharjoittelulla on vaikutusta selkäkipuun ja selän terveyteen jo lyhyellä aikaväli. Harjoitteet vähentävät alaselän kroonista kipua, mutta toisaalta myös muilla liikuntamuodoilla on havaittu olevan vastaavaa vaikutusta.

Hyvät puolet

Pilates on niin sanottu pehmeä liikuntamuoto, joten se sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille liikkujille tukemaan muuta harjoittelua tai vain parantamaan kehon liikkuvuutta. Pilateksen harrastaminen ei myöskään vaadi erityisiä välineitä, joten sitä voi harrastaa vaikka omassa kodissa.