Uncategorized

Seinäpilateksella kapeampi vyötärö, hyvinvoiva selkä sekä parempi mieli

Pilates on yksi parhaista liikuntamuodoista. Se sopii kaikille riippumatta lähtötasosta ja toisaalta se tarjoaa loputtomasti haasteita myös kokeneelle pilates-taiturille. Pilates kehittää ryhtiä, ja se tunnetaan etenkin keskivartalon eli niin sanotun korsetin, vahvistajana. Jos kaipaa kapeampaa uumaa, pilates on siihen erinomainen lääke. Pilates-tunnilla saadaan selkäongelmat kuriin, upea ulkonäkö ja hyvä mieli – voisiko harrastukselta ja liikunnalta enemmän toivoa?

Pilateksen tekee kiinnostavaksi myös se, että siitä kehitetään jatkuvasti erilaisia versioita. Yksi näistä muodoista on niin sanottu seinäpilates, jolla viitataan yksinkertaisesti siihen, että treenaamisessa hyödynnetään seinää. Tyypillisesti pilates tapahtuu joko lattialla istuen tai seisten, mutta seinäpilateksessa käytetään seinään kiinnitettyjä valjaita. Seinäpilates eroaa perinteisestä pilateksesta myös siinä, että se nostaa hien pintaan huomattavasti helpommin. Vain lyhyt hetki treeniä, ja huomaat todella hikoilevasi.

Seinäpilatesta voi kokeilla lukuisilla pilatessaleilla, joskaan se ei ole yleistynyt vielä siinä määrin, että missä tahansa pääsisi kokeilemaan tätä kiehtovaa lajia. Tähän on syynä yksinkertaisesti se, että lajin harjoittaminen vaatii kuntosalilta enemmän satsauksia. Kun tavalliseen pilatekseen riittävät pelkät matot, seinäpilates vaatii valjaat sekä tukevat seinään kiinnitettävät liittimet, joihin valjaat kiinnitetään.

Osallistujalta seinäpilates ei vaadi suurempia satsauksia. Osallistumismaksut saattavat olla hieman normaalia korkeampia, mutta tämä on tietysti salikohtaista. Monilla kunto- ja pilatessaleilla kaikille tunneille pääsee yhdellä kuukausimaksulla. Erityisiä varusteita ei vaadita, ja on jokaisen treenaajan oma päätös, minkä verran haluaa investoida esimerkiksi treenivaatteisiin.

Jotkut kokevat, että treeniasulla ei ole mitään merkitystä liikuntasuorituksissa menestymiseen. Jotkut vastaavasti panostavat suuriakin summia ammattimaisiin treenivaatteisiin. Jälkimmäisessä tapauksessa halutaan panostaa joko asujen ulkonäköön tai teknisiin ominaisuuksiin – tai sekä että. Etenkin treenissä, jossa hikoillaan kovaa, hengittävät materiaalit voivat hyvinkin vaikuttaa treenin tuloksiin tai ainakin siihen, miten miellyttävää liikkuminen on. Urheiluun tarkoitettu materiaali on taatusti mielekkäämpi kuin ihoon liimautuva, karhea pellavapaita. Olennaista on kuitenkin se, että pilatestunnille voi mennä ilman kalliita varusteita.

Loistava laji tukemaan työkykyä

Pilates on erinomaista työpaikkaliikuntaa. Etenkin toimistotyöläisille se sopii erittäin hyvin, sillä lähes kaikki päätetyötä tekevät kohtaavat uransa aikana selkäongelmia. Pilates ei ainostaan auta syntyneisiin ongelmiin vaan se ennen kaikkea ehkäisee tulevia. Monilla työpaikoilla järjestetäänkin ilmaisia pilates-tunteja.

Myös yrittäjät ja freelancerit:https://frilansfinans.fi ovat kokeneet pilateksen tukevan jaksamistaan. Pilateksen kaltainen ryhmälaji tarjoaa myös sosiaalisia virikkeitä yksinyrittäjille ja kevytyrittäjille, joiden työ saattaa monesti olla yksinäistä. Terveyttä edistävä treeni isossa porukassa koetaan erinomaiseksi investoinniksi myös yrittäjän arjessa.

Riippumatta siitä, mistä lähtökohdista ja millä motiiveilla seinäpilatekseen tulee, luvassa on itsensä haastamista ja uusia kokemuksia. Valjaiden käyttäminen tuo treeniin aivan uuden ulottuvuuden ja mahdollistaa asentoja, jotka muuten olisivat erittäin haastavia tai jopa mahdottomia. Vaikka monelle saattaa kestää hetki tottua valjaiden käyttöön, ne kuitenkin pian tarjoavat enemmän etuja kuin kompleksisuutta. Oikein käytettynä ne myös suojaavat ja toimivat treenajan turvana.

Jo yhden tunnin jälkeen voi kokea, kuinka kroppa tuntuu kevyemmältä ja lihaskireydet ovat helpottaneet. Samalla on löydetty uusia ja tärkeitä liharyhmiä, jotka useimmilla toimistotyöläisillä ovat vähällä käytöllä.